Overvågning … NEJ tak!

6 01 2008

Berlingske har en artikel om knivstikkeriet i København. Justitsministeren opfordrer til at komme igang med øget overvågning, se artiklen her.

Jeg er inderligt imod den tiltagende kontrol og overvågning. Det seneste, jeg har hørt, er rygter om, at der diskuteres, om man skal tage DNA-materiale af alle nyfødte.Jeg gør intet galt. Intet ulovligt. Men jeg vil fan…galeme IKKE overvåges, ligegyldigt hvor jeg er og hvad jeg laver. Mine børn skal IKKE DNA-registreres.Jeg vil til enhver tid kæmpe for min ret til at være fuldstændig anonym og udenfor rækkevidde. Finder faktisk også jævnligt på helt at slukke for mobilen. Bogen “1984″ af George Orwell læste jeg engang i 80′erne og den satte så dybe spor i mig, at jeg nærmest bliver fobisk ved tanken om den konstante overvågen. At overvåge i det omfang, som er tilfældet i f.eks. London, signalerer mistillid i helt uhørt grad. Vi kan da ikke bygge et samfund på dén slags værdier! Dermed har terrorismen netop vundet.Ikke mere overvågning, tak.

I videoen nedenunder kan du høre slutningen af 1984 læst op af selveste forfatteren George Orwell.
Hvis du søger lidt på youtoube.com finder du også filmen 1984, delt op i afsnit. Jeg har ikke selv set den endnu; det er skrevet på to do-listen!

Handlinger

Information

2 responses

8 01 2008
harning

Hvad jeg nok finder mest besynderligt – er argumentationen. For der findes ingen. Retorikken er: at der er sket et knivstikkeri – derfor skal vi have mere overvågning.
Men til hvilken nytte? Der var et overvågningskamera som filmede ovenstående knivdrab. Og? Det skete alligevel..

Ps, slukker også telefonen, og nægter at have GPS i bilen.

8 01 2008
Kvinden

Rigtig god pointe! 🙂
Folk omkring mig siger: “Jamen, det er da en god idé med videoovervågning – det kan hjælpe politiet i opklaringsarbejdet”. Og: “Jeg har jo ikke noget at skjule, så det gør ikke mig noget”.

Næh – men hvordan kan man sælge sin frihed og ret til at være lige, hvor man vil, uden at nogen følger med i det – på den argumentation? Hvad nu, hvis vi ikke længere kan hvile roligt i visheden om, at vi er et demokratur (ups! … jeg mener selvfølgelig demokrati) – hvad nu, hvis vi bliver invaderet / diktatur o.lign.? Så er alle overvågningsredskaberne klar til at blive misbrugt.

Og … hvad nu hvis dem, som overvåger … misbruger dét? Skal vi så også have nogen, som kan overvåge, at dem, som overvåger ikke misbruger muligheden?

GPS bruger jeg heller ikke 🙂 Ikke tale om!

Overvågning kan ikke løse noget. Kriminalitet og vold vil ske alligevel.

Skriv et svar

