Update. Røg og vægt. Afhængighed.

21 07 2008

Længe siden.

En konfirmation, en ferie, en syg mand, en ny udfordring på jobbet, syge kolleger, 5 kattekillinger og 3 fødselsdage senere – er jeg stadig røgfri. Ex-ryger. Ikke-ryger. Røgfri.

Nu kan jeg trække vejret, når ellers høfeberen ikke gør det besværligt.

Nu kan jeg løbe 4 minutter ad gangen uden at blive voldsomt forpustet og uden at have ondt alle vegne.

Nu kan jeg lugte, hvor afskyeligt cigaret-røg lugter. Nu kan jeg sanse naturens dufte til fulde.
Nu kan jeg gå op af trapper og stadig tale ubesværet.
Nu kan jeg tage afsted uden at spekulere på, om jeg har cigaretter nok. Eller om der mon må ryges indendørs og hvis der ikke må, om jeg mon så kan få de pauser, kroppen har brug for til at stille nikotinhungeren.

Nu kan jeg tale om afhængighed i datid. Jeg var afhængig. Det er jeg ikke mere.

Jeg er ikke bare røgfri … jeg er FRI 🙂

Nu kan jeg så også se, at vægten hopper noget op og ned. Det gik helt fint lige til konfirmationen i maj måned, hvor jeg ikke havde tid til de lange gåture. Så kom ferien. Omkostning: 7 kg.

Okay – at smøge ærmerne op og tage hånd om vægten:

Første step: Slut med slik, chips o.lign. Indkøb af rigelige mængder af “FRISK” (mintpastiller), som er sukkerfri og faktisk kan stille den “lille sult”.

Andet step: På med en skridttæller. Jeg kender mig selv godt nok til, at det vil virke godt for mig med en måling på processen. Så kan jeg også udnytte min tendens til konkurrencementalitet. I konkurrence med mig selv 🙂

Tredie step: Regelmæssige, fedt- og stivelsesfattige måltider. Masser af fibre, grøntsager.

Fjerde step: Vejning hver dag om morgenen, så jeg kan følge med i, hvordan det går.

Handlinger

Information

Skriv et svar

