Grammatik og sprog

15 10 2008

Indrømmet.

Jeg er en kommafreak.
Betragter mig selv som én, som har rimeligt godt styr på
det danske sprog, grammatikken og kommaerne.

Jeg er sådan en frygtelig, perfid perfektionist på lige netop det område, at jeg bliver irriteret over at læse en god bog – hvis der er rod i tegnsætningen. Forkert tegnsætning kan forstyrre så meget, at jeg går glip af budskabet.

Jeg synes selv, at det er lidt arrogant 😉

Men – det er sådan, det er. Og hensigten er jo ikke at være arrogant.
Hensigten er dybest set, at jeg bare gerne vil have lov at læse sætningerne, så hurtigt jeg nu kan – og skabe billederne på min indre billedskærm uden at blive forstyrret af dumme-fejl.

Jeg ved godt, at jeg også selv laver fejl. Især efter det nye komma – som blev til det gamle igen – eller som man så nu selv kan vælge at bruge eller ej.
Nu … er jeg forvirret. Og gør det bare så godt, jeg kan – og som jeg synes, det skal gøres.

Fuldstændig ligesom alle de andre kommamongoler, som aldrig har gidet lære tegnsætning.

Nå.
Det, jeg egentlig ville sige, var, at jeg har fundet en hjemmeside, som kan hjælpe mig, når jeg bliver alt for frustreret. Eller når jeg skal hjælpe min søn med kommatering efter de nye regler, som jeg sandt for dyden ikke kan finde ud af. Mig, som ellers altid har været super-over-komma-freak-perfektionist.

Og tænkte, at der nok findes mennesker derude i verden, som ligner mig … lidt.
Derfor deler jeg linket med dig 🙂

 Sproget.dk

Handlinger

Information

4 responses

15 10 2008
tosommerfugle

Jo mindre entydighed omkring kommaregler, jo bedre. 🙂 Skematisk satte kommaer fortaber deres chance for at understøtte rytmen i sproget. Ordet “komma” betyder jo egentlig “lille pause”, og jeg undgår helst kommaer der kommer på tværs her. Grammatik eller ej.

Tegnsætningen i:
Det, jeg egentlig ville sige, var, at jeg har fundet en hjemmeside, som kan hjælpe mig, når jeg bliver alt for frustreret.
synes jeg er frustrerende set i forhold til rytme i sproget 😉

15 10 2008
Kvinden

*griner*
Jeg tænkte nok, at netop den sætning ville give anledning til en kommentar 😉
Tak for den!
Jeg kan sagtens følge dig … men hvis kommaerne IKKE var der, ville jeg skulle bruge energi på at finde ud af, hvordan sætningen egentlig hang sammen. Så hellere de mange kommaer, synes jeg 😉

21 06 2012
Niels Søndergaard

Jeg er 100% enig med dig. Fandt denne blog, da jeg søgte på ordet “kommamongol”, som jeg troede, jeg havde opfundet (det har jeg også, men du kom først). Er du på FB? Så vil jeg gerne være ven med dig.

7 11 2015
Helle

Hehe … ja, jeg kan godt forstå din frustration – men jeg foretrækker nu alligevel “rigtige” kommaer end ingen kommaer 😉

Skriv et svar

